Egy online marketing terv készítésénél a legfontosabb kiindulási alap,hogy készítsünk egy beható,részletes piaci elemzést,amiben konkurenciánk megismerése,gyengeségei és termékünk,szolgáltatásunk életjogosultsága ölt formát.Jelen cikkben a felsorolt 5 fontos piac kutatási tényezők közül az első 2 ponttal fogunk foglalkozni.
1. Életképes,eladható-e a termék,szolgáltatás a célpiac,a vevők szerint?
2. Mekkora méretű a termék,szolgáltatás piaca?
3. Kik az erős,komoly versenytársak?
4. Milyen marketing eszközöket használnak a versenytársak?
5. Milyen ötleteket vehetünk át a versenytársaktól?
Eladható-e termékünk,szolgáltatásunk és mekkora méretű piacra számítsunk?
Első teendő,hogy meggyőződjünk van-e igény a termékre,szolgáltatásra. Mit gondolnak a vevők a termékről,szolgáltatásról?Erre jó módszerek lehetnek a kérdőíves felmérés,forgalom számlálás,adatbázisok használata.
Kérdőíves felmérés használata online marketing piac elemzési eszközként
Kérdéseket teszünk fel majd kielemezzük a kapott adatokat. Probléma általában,hogy kivel töltetjük ki a kérdőívet,hogyan találjuk meg a célpiacot .Járható út lehet a személyesen,vagy alkalmazottak vagy diákok segítségével végezzük el a kitöltést.
Az online világban ez már sokkal egyszerűbben is megoldható,online kérdőív készítése Google forms-al ingyenesen https://www.google.hu/intl/hu/forms/about/ .Készítsük el az űrlapot és ígérjünk hozzá ajándékot vagy szervezzünk hozzá nyereményjátékot. Például 200 kitöltött kérdőív után kisorsolunk egy ajándékot. Nem lesz ingyenes ez a módszer,de cserébe rengeteg véleményt fogunk kapni.
Továbbiakban kérdés az, hogyan reklámozzuk a kérdőívet. Célra vezető módszer lehetnek közösségi média felületek vagy a célpiac mely fórumokon,közösségi média csoportokban érhetőek el és ott reklámozzuk a kérdőívet.
Előrendelési akció,mint online marketing piac elemzés
Ez akkor járható út,ha már működő vállalkozásokról beszélünk. Ebben az esetben a termék,szolgáltatás bevezetése előtt előrendelési akciót készítünk nagyobb engedményekkel(semmiképp nem 10%-os engedmény,mert erre már immunis a piac).Ha nagyon alacsony az előrendelés,viszont sok érdeklődő olvasta el a rendelő oldalt az nem jelent jót. Érdemes ilyenkor elgondolkodni a termék,szolgáltatás átalakításán.
Előrendelési akciót szervezhetünk akkor is mikor nincsen még saját ügyfélkörünk vagy esetleg vállalkozásunk. Ez sem lesz ingyenes módszer,de néhány 10 ezer Ft ráfordítással megtudhatjuk,hogy a termékünkre van-e kereslet így nem alapozunk egy az elején bukott beruházásra. Hozzunk létre egy egyszerű weboldalt lehet az akár egy Facebook oldal is. Készítsük el az akciót a termék,szolgáltatás bemutatásáról majd hirdessük meg az adott oldalt a Facebook vagy a Google hirdetési rendszerében.
Statisztikák,adatbázisok használata online marketing piaci elemzésként
Ha magyar a célpiac túlnyomórészt a KSH adatbázisa a lehető legjobb megoldások közé tartozik a maga legnagyobb statisztikai adatmennyiségével.
A statisztikai információkat itt érhetjük el: http://statinfo.ksh.hu/Statinfo/index.jsp .
Így néz ki az elérhető adatok menüpontja
Így néz ki,ha például a KKV szektort vizsgáljuk
Sokféleképpen megközelíthető egy adott téma ennyi információ alapján. Érdemes például a kis és nagy kereskedelmet is megvizsgálni,hogy mire jellemző a pénzköltés az embereknél és cégeknél vagy mik vannak növekvő tendencia alatt. Ez a módszer szintén csak akkor működik,ha van már célpiaca és kereslete a terméknek,szolgáltatásnak.
Facebook csoportok,fórumok mint online marketing piac kutatási eszköz
Keressük meg a témához illő fórumokat és Facebook csoportokat lépjünk be és legyünk aktív tagjai. Másképp,ha csak hirdetjük oldalunkat valószínű,hogy senki nem fog segíteni nekünk a véleményével. Ez a módszer hatékonyan kombinálható kérdőívvel és akár teljesen ingyenes is lehet,ha jól csináljuk. Nagy hátránya,hogy időigényes,ami a mai világba nem kifizetődő.
Külföldi példák vizsgálata online marketing piac elemzési eszközként
Nézzük meg,hogy a termék,szolgáltatás létezik-e külföldön,ha igen mennyi cég foglalkozik vele továbbá vizsgáljuk meg a célpiacot,ha tehetjük. Így nagyon sok információ kideríthető egy itthon még szinte ismeretlen termékről.
Internetes keresési forgalom online marketing piac kutatási eszközként
Az online marketingben a keresőoptimalizálással összefüggő tevékenységek szinte mindig a legjobb módszereknek bizonyulnak. Teljesen ingyenesen még a szolgáltatás,termék legyártása,tervezése,értékesítése előtt megvizsgálhatjuk a profilhoz megfelelő kulcsszavakat a Google Ads rendszerén belül. Így megtudhatjuk a havi keresési mennyiségeket és az érdeklődést.
Jó kiegészítő módszer lehet,amit sokan nem is használnak és szintén ingyenes a Google Trends adatai,amihez még felhasználói fiók sem szükséges. Ez az online alkalmazás rengeteg kiegészítő funkcióval nagy segítség lehet egy online marketing terv elkészítésében,ha tudja az ember mit hol keres.
Így néz ki,ha a sajt kulcsszót használva keresünk
Ez a módszer viszont jellemzően akkor használható csak,ha a termék,szolgáltatásnak van már egy piaca,létezik egy ideje. Egy teljesen kezdetleges ötlet esetén az előző módszerek valamelyike lesz célravezető.
Biztosítók,pénzintézetek,közvélemény kutatók jelentései,mint online marketing piac kutatási eszköz
Ezeket a jelentéseket rendszeresek nyilvánosságra hozzák. Ezek alapján is rengeteg új adatot tudhatunk meg. Néhányat említenék példaként.
K&H ifjúsági index adatai online marketing piac elemzési eszközként
A K&H elemzése a 18-24 éves korosztályról rendszeresen publikálásra kerül egy 300-as mintán. Ez alapján jobban megérthetjük a fiatalabb célközönségünket. Az publikált cikkek és adatok itt megtalálhatóak: https://www.kh.hu/csoport/sajto/-/sajtohir/k-h-rekordszamu-fiatal-szamit-fizetesemelesre
Nielsen piackutató cég sajtóközleményei,mint online marketing piac elemzési eszköz
A piackutatással foglalkozó cég rendszeresen oszt meg a nyilvánossággal statisztikai adatokat minden téren. A publikált hírek itt elérhetőek: https://www.nielsen.com/hu/hu/
Eurostat adatbázis alkalmazása online marketing piac kutatási eszközként
Hasonló adatbázisra számíthatunk,mint a KSH-nál.Egy nagyon előny,viszont segítségünkre lehet nemzetközi piac kutatáshoz,hogy az Eurostat rendelkezik más EU-s országok statisztikai adataival is. Itt megtehetjük azt is hogy korcsoportonként vizsgálunk szokásokat,termék népszerűséget és vásárlási trendeket. Az adatok itt elérhetőek : https://ec.europa.eu/eurostat . A felület maga angol nyelvű és ABC sorrendbe sorolva találjuk az adatokat.
Így néz ki a menüpont
Ezekkel a módszerekkel hatékonyak megalapozhatjuk online marketing tervünk elkészítését túlnyomó részt ingyenes. Megbízhatnánk egy piackutatással foglalkozó céget is,de ezt egy induló vállalkozás,akinek a legnagyobb szüksége lenne valószínű nem engedheti meg magának. Ez a költség egy megfelelő referenciákkal rendelkező cégnél több 100.000 Ft is lehet az adatok mélységét és mennyiségét illetően.
Forrás: www.elemzéskozpont.hu
A HyperMarketing biztosít egy kedvezményes akciós csomagot induló és meglévő kis vállalkozások számára(kattints a nevünkre). Az online marketing terv készítésének teljes költségét átvállaljuk,amibe az online piaci elemzés is beletartozik. Ennek feltétele csak annyi,hogy a megvalósítását mi végezhetjük!
Hype-oljuk együtt vállalkozásod!
Comments