Melyik a legjobb közösségi média platform marketing szempontból?
Melyik közösségi média hálón érdemes hirdetni? Hol, mennyi ember van? Mit használjunk a közösségi média marketingünk során?
Minden online marketing stratégia alapja a közösségi média jelenlét, de egyből belefutunk már a tervezés elején egy elég fontos és általános kérdésbe.
Na de mégis melyik social médiát használjuk nemzetközi vagy akár magyarországi szinten, hogy elérjük célközönségünket hatékonyan?
Minden évben rengeteg új lehetőség kerül fel a palettára, amire a marketing szakma fel kapja a fejét, hogy na majd most ezzel akár verseny előnyt is csiszolhatunk. Ilyen volt például a Snapchat, elég nagy felhasználó bázisról beszélhetünk, de a várakozásokon alul maradt vagy ide sorolhatnánk a fiatalok körében az elején berobbant TikTok-ot, ami a statisztikák alapján már leáldozóban is van. Vannak, viszont olyan közösségi média platformok, amik felkészültségüknek, jövőképüknek és persze a konkurens felvásárlásoknak köszönhetően kirobbanthatatlanok a kategóriájukból.
Az üzleti élet legjobb szociális médiaplatformjai, mint például a Facebook és az Instagram, a modern marketing szakemberek eszköztárában alapvető eszközökké váltak. Egyre több fogyasztó használja ezeket a csatornákat új társaságok felkutatására és kedvenc márkáival való kapcsolatba lépésre. A legtöbb vállalat azonban nem lehet egyszerre mindenhol, különösen a szűk marketingköltségekkel rendelkező kisvállalkozások. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a vállalkozások megfelelő stratégiával rendelkezzenek azon közösségi média platformokon, ahol a legnagyobb eséllyel elérik célközönségüket.
Az új év sikeres közösségi média marketingének kulcsa az lesz, hogy vállalkozásod számára a legjobb közösségi média platformot ki tudd választani a megfelelő piac kutatás és statisztikák alapján. Ez számos tényezőn alapul, beleértve a vállalkozás típusát, a közönséget, amelyet el próbálunk érni, a te konkrét céljaidat és még sok minden mást.
Ahhoz, hogy reális képet kaphassunk, hogy hol érdemes hirdetni vállalkozásunk, cégünk termékeit és szolgáltatásait meg kell néznünk, hogy milyen változások történtek az évek alatt.
Milyen tendenciák figyelhetőek meg? Milyen következtetéseket tudunk levonni a 2020-as évre? Milyen korosztályos változások mentek végbe?
Egyértelműen látható, hogy minden évben növekedik a felhasználók száma a social médiában, de ez már sokkal kisebb mértékben történik, mint a 2013 és 2014-es években. Betudható ez a népességnövekedésnek vagy akár az idősebb és fiatalabb korosztály természetes cserélődésének. Egy biztos ez a szám soha sem csökken a 2021-es évig kivetítve!
A felhasználók száma 2021-re átlépi már a 3 milliárd embert a földön. Ez a jelenlegi 7,7 milliárdos világ népességet nézve egy óriási potenciált jelent továbbra is az online marketingben. Nézzük meg, hogyan oszlik el ez a vezető közösségi média hálózatokon.
Melyik a 15 top közösségi média platform, ami hasznos lehet a közösségi média marketing stratégiánkban?
A vezető pozícióban továbbra is a Facebook található világ szerte, de erősen a nyomában van a Youtube, ami évek óta előretörésben van és már sokan a jövő TV-jének neveznek. 10 emberből már 6 inkább online néz videókat, mint kapcsol be egy műsört. Kategorizálhatnánk a Messengert egybe a Facebookal, de miért tennénk amikor lehetőségünk van akár csak Messenger-re azaz mobilra optimalizálni közösségi média hirdetéseinket. A WhatsApp már megjelenése óta nagy népszerűségnek örvend kialakításának és megoldásainak köszönhetően, nem is kell mondanom, hogy ezt már a Zuckerberg group birtokolja. A LinkedIn és a Twitter egyre terjed el az évek alatt, de ez a növekedés egyáltalán nem exponenciális. A Google közösségi média hálózatát pedig már nem érdemes keresni, mert a Google+ végleg megszűnt stratégiai okok miatt. Nem is csoda rengeteg regisztrált felhasználóval rendelkeztek, de ezek közül aktív csak töredéke volt. Grafikai tartalmaink közlésére még mindig a legjobb megoldások közé sorolható az Instagram és a Pinterest, de utóbbi weboldalaink forgalmának generálásban sokkal jobb megoldás.
Ezek közül a közösségi média hálózatok közül kiemelve a legerősebbeket, igaz egy régebbi adathalmazt megtekintve, de arányaiban nem sokat változva egyértelműen láthatjuk a következőket.
Melyik közösségi média platformokon van a legtöbb felhasználó 2019-ben?
A Facebook rendelkezik 2,38 milliárd emberrel.
A Youtube 1,9 milliárd aktív felhasználóval. Itt a 2017-es évhez képest 400 milliós növekedést láthatunk.
Messenger és Whatsapp 1,2 milliárd emberrel.
Instagramon 1 milliárd
Twitter 321 millió ember
Linkedin 303 millió felhasználó
Pinterest pedig 291 millió képnézegetővel rendelkezik.
További social média hálózatokról készített egy nagyon jó összefoglaló cikket angolul az influencermarketinghub csapata. Itt megtalálhattok minden kisebb appot is, ami akár hamarosan elérhet hazánkba is.
Aki esetleg már követi évek óta ezeket a social média változásokat sok újat nem tudunk megállapítani talán csak a Youtube, Linkedin, Instagram rendelkezik nagyobb növekedéssel, de a top helyezések nem változnak. Minket nem is ez érdekel igazából és nem is ez a legfontosabb, hogy a világ szinten mi zajlik.
Milyen közösségi média platformot használjunk a közösségi média marketingünk során Magyarországon?
Elérkeztünk egy nekünk érdekesebb témához azt feltételezve, hogy Magyarországon szeretnénk érvényesülni vállalkozásunkkal, cégünkkel. Ezért szegmentálva a magyar adatok lesznek a mérvadóak számunkra. Erre alapozhatjuk online marketing stratégiánkat, márkaépítésünket és azt, hogy fogást találjunk konkurenciánkon.
Ahhoz, hogy tisztán lássunk és meg is tudjuk, hogy mik a legnépszerűbb közösségi hálók Magyarországon nézzük meg egyesével lebontva a legelterjedtebbeket. Így kezdésnek megtudjuk azokat a demográfia adatokat, ami alapul szolgálnak a közösségi média marketing stratégiánknak. Utána folytathatjuk csak a többi komponenssel.
A Facebook az egyik legjobb közösségi médiaplatform, amelyet a vállalkozások használhatnak célpiacuk elérésére - bármi is legyen az a közönség számára. Szinte biztosak lehetünk benne, hogy a célközönségünk, akiket el akarunk érni a közösségi média marketingünk alatt itt megtalálható. Nemtől és kortól függetlenül, de ne beszéljünk a levegőbe nézzük a legfrissebb 2019-es Facebook felhasználó adatokat Magyarországon.
A magyar népesség több, mint fele (56,8%) megtalálható Facebook-on szám szerint 5.474.000 emberről beszélünk ez rettentő nagy lehetőség közösségi média marketing szempontjából. Megkerülhetetlen a használata! Ezekből a felhasználókból 53,3% nő és 46,7% férfi, de ne álljunk meg itt szűkítsünk tovább. Megfigyelhető egy tendencia korosztályok vs nem szerinti eloszlás között. 45 év alatt a férfi és női felhasználó különbség elenyésző, azonban 45 év felett elkezd elszakadni egymástól a kategória a nők javára. Ez az 55-64-es korosztályban már 140.000-es felhasználó különbség.
A Facebook még rengeteg üzleti szempontból nagyon jó aprósággal biztosítja be a legjobb közösségi média platform titulusát. Csak, hogy pár példát hozzunk fel. A Facebook Ads, amivel sebészi pontossággal tudjuk behatárolni célközönségünket vagy az e-kereskedelmi integrációja, amivel nagyon egyszerűen kivitelezhető a termékeink értékesítése a Facebook-ról.
Keress meg minket, ha szeretnél előre megtervezett egyedi közösségi média marketing kommunikációt és márka építést!
Messenger
Egyre kevesebben szeretnék magukat megmutatni Magyarországon az emberek a Facebook-on belül, viszont tudják azt, hogy az ismerőseikkel való kommunikáció itt sokkal egyszerűbb. Ebből következik az, hogy a Messenger úgy szintén nagy népszerűségnek örvend hazánkban. Ezt kihasználva közösségi média marketing szempontból olyan embereket is elérhetünk hirdetéseinkkel, akiket normál esetben Facebook marketingünk során nem tudnánk. Továbbá nem elhanyagolhatóak az itt futtatandó chat-botok használata.
Magyarországon 2019 augusztusában 4.399.000 felhasználóval számolhatunk. Ez már kisebb szám, de még így is megközelíti a lakosság felét azaz 45%-át. Itt beigazolódni látszik az a sztereotípia, hogy a nők kommunikatívabbak általánosságban. A felhasználók aránya átbillen a nők felé, vagyis az összes ember 53,4%-át teszik ki. A 25-34 korosztályban egy elég masszív tömeget tudunk elérni megfelelő célzással közösségi média marketingünk során. Ez szám szerint 1.090.000 embert jelent. A legmagasabb különbség a férfiak és a nők között itt is a 45-54 éves korosztályon belül történik, ahol a nők 110 000-rel többen vannak.
Napjainkban sok online marketing szakember emlegeti az Instagram-ot a második új Facebook-ént, de azért én személy szerint ezt túlzásnak érzem. Egyre több „idősebb” ember használja a platformot, ahogy a generációk öregednek, de megközelítőleg sem annyian, mint a Facebook-ot. Ennek ellenére közösségi média marketing stratégiánk megtervezésénél nem szabad elfelejtenünk, hogy a social media platformok közül a legnagyobb elköteleződést követőink között az Instagram-on tudjuk elérni a legújabb kutatások szerint, amit a socialbakers készített.
Azt pedig már tudjuk, hogy az elköteleződés mutató marketing szempontból mérvadó tényező. Úgyhogy mérjük fel a magyarországi Instagram felhasználókat.
Hazánkban 1.932.000 Instagram felhasználóval számolhatunk, amiből 54,3 % nő és 45,7% férfi, a lakosság 20,1%-át kitéve. Ezt közösségi média marketing szempontból nem is gondolnám akkora különbségnek, hogy a legfontosabb jellemzők közé soroljam. A korosztályok eloszlását annál inkább, egyértelműen látszik, hogy az Instagram nem alkalmas az idősebb korosztály megcélzására legalábbis a hirdetések megtérülési mutatója(ROI) meglehetősen alacsony lenne. Fiatalabb közeg elérésében (30 év alatt), viszont nagyon jó mutatókkal rendelkezik. Itt a 18-24 éves szegmensben 650.000 embert szólíthatunk meg. Számokban nézve kevesebb, mint a Facebook-nál elérhető 930.000 felhasználó ebben a korosztályban, de arányaiban és a 3x-os elköteleződést belekalkulálva ez egy nagyon magas szám. A legnagyobb különbség itt kitolódva az 55-64 éves embereknél jelenik meg a nők javára. A 2017-es adatokhoz viszonyítva a felhasználók 732.000-el nőttek tehát egy erősen növekvő hálózatról beszélünk hazánkban. A tavalyi évhez képest például Magyarországon a legnagyobb növekedést produkálta a Linkedin mellett.
A HR-es vadászok területe sokan mondják, de saját tapasztalatból beszélve napjainkban már ez egyáltalán nem igaz, ha logikusan belegondolunk a HR-es szakemberek sem hiába vannak fent, hiszen nem egymásra akarnak vadászni. Egyre nagyobb népszerűséget és terjedés lehet felfedezni az előző évi adatokat visszanézve. Az összetétel egyértelműen vegyes, de a cél mindenkinél ugyanaz üzleti kapcsolat építés, munka keresés. Vannak itt bőven már munkavállalók, cégek és vállalkozók, multi cégek emberei, marketing ügynökségek és minden, amit el lehet képzelni. Nagyon lehetőségnek ígérkezik, ha tudatosan a közösségi média felhasználók üzleti énjét szeretnénk elérni.
Magyarországon a Linkedin-en 1.018.000 embert tudunk megcélozni közösségi média marketing tevékenységeink alatt. Ez hazánk lakosságának a 10,6%-a, szóval egyáltalán nem beszélhetünk kis számról. A 25-34 éves korosztályban 600.000 felhasználónak továbbíthatjuk marketing stratégiánk végeredményeit. Ráadásul ezek az embereket a „törtető” kategóriába sorolhatnánk, tehát megfelelő ambíciókkal rendelkeznek arra, hogy B2B kommunikációnkat sikerrel vegyék.
A Pinterest pillanatok alatt betört hazánkba és ugyanilyen gyorsan meg is hódította a jelenlegi felhasználó számot nézve. A magyarországi közösségi média platform top listán már az hatodik helyet foglalja el. A megosztott képeinkre, tábláinkba elhelyezhető linkek minden felhasználónak egyaránt hasznosak. Közösségi média marketing szempontból pedig egyenesen zseniális a kihasználása. A 2018-as adatokat nézve Magyarországon 1.074.000 embert tudunk elérni. Megfelelő megoldás, ha 15-35 éves nőket szeretnénk elérni divat és kiegészítő kategóriában. A tavalyi évhez képest a második legnagyobb növekedést produkálta a közösségi média hálózatok között. Érdemes rá figyelni.
Twitter esetében sajnos ugyanúgy 2018-as adatokhoz kell visszanyúlnunk. A magyar felhasználók ekkor 398.000 voltak. Tehát a lista hetedik helyére erősen befért. Itt jellemzően akkor kevés posztoló felhasználó volt, de napjainkban az aktivitás növekvő tendenciát mutat. Ezen a közösségi média platformon is inkább cégeket tudunk elérni, mint a Linkedin-en. Üzleti tevékenység reklámozására megfelelő lehet. Személy szerint én a Linkedin-t jobban ajánlanám mindenkinek. Természetesen egy heti rendszerességgel posztoló üzleti profil létrehozásával nem tudunk mellé lőni. A tavalyi évhez képest 0,3%-al nőtt a felhasználók száma.
Bónusz közösségi média marketing lehetőségek. Milyen közösségi média platform jöhet még szóba, amit érdemes használni?
+1 Youtube
Felhasználói számát és népszerűségét tekintve hazánkban és a már fent említett éves szinten egyre jobban elterjedő tendenciáját nézve bőven belefért volna az előző listánkba közösségi média szinten. Ugyanakkor szerintem azt érzitek ti is, hogy nem egy kategóriáról beszélünk és természetesen nem is az. Magyarországon nagyon sokan használják már a Youtube-ot akár TV nézése helyett is vagy zene hallgatásra. A magyar lakosságból 4.454.000 ember aktív felhasználója a felületnek és ezzel a Facebook után a második helyre is sorolhatnánk. Ugyanakkor számításba kell vennünk a nem rég bevezetett Youtube Premium-ot , ami közösségi média marketing szempontból visszavetette a hatékonyan elérhető emberek számát.
Ugyanakkor előnye, viszont a hálózatnak, hogy ezeket a felhasználókat számban akár vissza is kaphatjuk mert a böngészőkbe telepíthető hirdetés blokkolók nem működnek a Youtube videók közé elrejtett mini videós hirdetéseknél. Tehát jól célozható a közönségünk, ha rendelkezünk megfelelő mozgóképes tartalommal. Ráadásul egy videóban rengeteg információt lehet közölni, sokkal többet, mint egy képes vagy szöveges hirdetésnél lehetne.
Jobban használhatjuk az érzelmi marketinget, erősebb vírus marketing megoldásnak és jobban ki tud minket emelni a hirdetési „zaj”-ból. Továbbá ne felejtsük el, hogy a világ második legnagyobb keresőmotorjáról beszélünk. Hatékonyan a 40 év alatti közönséget tudjuk célozni.
+1 Google Cégem
Az itt történő jelenlét már nem opcionális, hanem szinte kötelező, ha a közösségi média marketingünket hatékonyságát szeretnénk maximalizálni. Teljesen ingyenes megoldásról beszélünk, ahol akár egy ingyenes weboldalt is készíthetünk a Google-lel pillanatok alatt. A keresési találatok között egész egyszerűen elé kerülünk az organikus szöveges megjelenítések között.
Megadhatjuk itt szolgáltatásunkat, termékeinket is részletesen, árakkal ellátva. Létrehozhatunk ajánlatokat és bejegyzéseket sőt kell is, ha szeretnénk jobb helyre kerülni a többi vállalkozás profilja elé. Csak egy fizikális helyet kell megadnunk regisztrációkor és a vállalkozás visszaigazolása után már meg is jelenünk a Google „közösségi médiájában”
Közösségi média marketing Magyarországon konklúzió
A közösségi média exponenciálisan növekedik 2004 óta. Az elérhetőség egyértelműen növekszik az emberek körében, mivel az okos telefonok folyamatos terjedése már megállíthatatlan folyamattá vált. Minden social média platform rendelkezik saját applikációval mobilra vagy legalább optimalizálva vannak weboldalaik. A közösségi média marketing, mint marketing stratégia már beleégett a szakemberek fejébe pedig évekkel ezelőtt még nagyon gyerekcipőben járt. Alkalmazásával felhasználók milliót tudjuk elérni Magyarországon ráadásul célzottan. Az online marketing csodafegyvereként egy megfelelő piackutatást végezve és kielemezve konkurenciánkat kiválóan megtérülő megoldásnak számít.
A Facebook a közösségi média terjedése óta oszlopos tagja a rendszernek, sőt az egész folyamatot talán Zuckerberg-nek köszönhetjük. Kihagyhatatlan eleme a hirdetési stratégiánk megtervezésében és a márkánk felépítésében Magyarországon is. Továbbá stabil forgalmat generálhatunk weboldalainkra megfelelő social média kommunikációval. Rendszerint a célközönségünk biztosan megtalálható itt korosztálytól függetlenül és ezek a felhasználók sebészi szike pontossággal célozhatóak.
Messenger-en elérhetjük azokat az embereket is, akik már megunták vagy el sem kezdték a Facebook őrületet, mivel kizárólag célirányosan ide is hirdethetünk. Instagram-on inkább a fiatalabb korosztálynál lehetünk hatékonyak azaz a 30 év alatti szegmensnél, de itt akár 3x nagyobb elköteleződést is elérhetünk. A Linkedin-en Magyarországon már több mint 1 millió embert érhetünk el nagyon hatékonyan, kifejezetten a B2B marketing stratégiánk célba érésében tud segíteni. A Youtube-ot mindenképpen alkalmaznunk kell, ha lehetőségünk van videós tartalmakat összeállítani. A Google Cégem pedig egy ingyen ajándék lehetőség a közösségi média marketing tervünk hatékonyságának maximalizálásában.
Keress meg minket, ha szeretnél előre megtervezett egyedi közösségi média marketing kommunikációt és márka építést!
Forrás:
Comments