Érdekes SEO problémákat találtam.
Általában, amikor SEO-ról van szó bárhol a médiában, közösségi hálókon mindig felkapom a fejemet rá. Szívügyem a téma, élvezem csinálni és nemzetközi, hazai tapasztalatok birtokában sokszor olyan dolgokat látok, amit nem teljesen tudok hova tenni. Hála isten egyre többen felismerik idehaza azt a tényt az cégvezetések területén is, hogy a keresőoptimalizálás a leghatékonyabb digitális marketing fegyverek közé tartozik.
Egyre többen próbálják elsajátítani a szakmát és ez szerintem mindenképpen pozitív. Olykor, viszont mivel ezt nem tanulja senki sem az egyetemen, hanem legfőképpen online jutnak hozzá az információkhoz az emberek sok olyan tudást szívnak magukba, amik nem fedik a valóságot minden esetben. Ennek ellenére nagyon sokan hirdetik magukat SEO tudással, akár szakembernek nevezve és egy témában nem jártas cégvezető, vállalkozó ezt nyilván nem tudja kiszűrni. Írtam egy elég jó összefoglaló cikket arról, hogy érdemes-e cégvezetőként megtanulni a SEO-t? Nem igazán, de annyira mindenképpen, hogy át tudjuk látni a munkafolyamatot, ha megbízunk egy szakembert.
A legrosszabb esetben ki sem derülne, hogy hiányosságok vannak keresőoptimalizálás szempontjából egy weboldalon, ha nem tudjuk mit felügyeljünk. Nem tudom, hogy ez a Győr+ weblapjának esetében fennáll-e , nem is ez a célja cikknek, csak véletlenszerűen feltárt tényeket szeretnék megosztani. Olvastam Facebookon egy hírt tőlük és a kisördög elkezdett bennem motoszkálni, hogy vajon lehetnek-e SEO hibák, ha igen milyen mértékűek, foglalkozik-e valaki az oldallal. Hát a kisördög kiszabadult és beletrafált egy jó kis keresőoptimalizálás auditba.
Beszéljenek a tények a Győr+ weboldalának keresőoptimalizálási hiányosságairól...
Nem kellett sokáig keresgélnem csak a szokásos kis 10 perces gyors SEO auditommal kezdtem, az idő pénz nem akartam átesni a ló túloldalára. Megvizsgáltam az oldal technikai feltételeit, hogy a kártyavár alapjai egyáltalán rendben vannak-e. Gyors crt+C és crtl+V az URL címet a GTMetrix-be, hogy megtudjuk milyen sebességgel rendelkezik a weboldal. Átirányítások, CSS, JavaScriptek mérete, válaszidők ezek a problémák 1 perc alatt könnyen kiderülhetnek. Szeretem a GtMetrixet, nem hiába. Összesít nekünk 2 fontos más értéket is a PageSpeed Score-t és a YSlow Score-t. Ezek a rengeteg feltételt figyelembe vevő összesített index értékek, ha már egy zöld színt elérnek jó eséllyel az összes keresőben és böngészőben jól teljesít technikai részről a weboldalunk. Na ez sajnos a Győrplusz esetében nem így történt.
Igazából 5 paraméternél kaptunk kiugróan rossz értéket, ami normál esetben nem lenne annyira rossz, viszont ezek prioritásokat nézve nagyon fontosak.
Képek nincsenek optimalizálva kellőképpen
A képek méretét és felbontását nézve az 1-100-as skálán 0-át és 1-et kapott a Győr+ weboldala. Ez rettentően rossz. Teljesen feleslegesen vannak 1200x800 pixel nagyságú képek. Ráadásul az egyik kép az E.O.N duális szakképzéséről szól indokolatlanul nagy méretben itt például egy 97%-os méret csökkenést lehetne elérni csak egy kép esetében is. Sokkal egyszerűbb megoldás, ha eleve így töltjük fel grafikai tartalmainkat weboldalunkra, hogy például egy képtömörítővel megtesszük ezeket a lépéseket. Van lehetőség online akár úgy is méretcsökkenést elérni, hogy a minőség nem romlik és még ingyenes is, tehát nem kellene ilyen hibának lenni( pl.: TinyPNG ).
Mit lehet tenni, ha már fent vannak ezek a képek?
Hát legrosszabb esetben letörölni és újra felrakni, de a Győrplusz weboldalát megvizsgálva kiderült, hogy Wordpress CMS-ről(tartalomkezelő) beszélünk, ahol elérhető sok olyan plugin, ami ezt a problémát a tárhelyen belül megoldja és nem kell visszamennünk a „társasjáték” elejére. Ilyen alkalmazás például a ShortPixel.
A CMS kiderítése nem volt túl bonyolult kicsit belekukkantottam a weboldal forráskódjába. Beírtam a böngészőbe a „view-source:” parancsot az URL cím elé és bumm elém tárult egy monitornyi kisbetű és szám.
Már a favicon linkjénél kiderült, hogy Wordpress-ről beszélünk:
<link href="https://www.gyorplusz.hu/wp-content/themes/gyorplusz/static/images/favicons/apple-icon-57x57.png" rel="apple-touch-icon" sizes="57x57">
WP= Wordpress!
CSS , JavaScript hibák
Itt nem mondanám, hogy meglepetés ért. Sajnos sok WP plugin esetében vannak ilyen renderelési problémák, sőt igazából ez minden tartalomkezelőnél előfordulhat még a nálunk használt WIX-nél is, amire aztán végképp nincs kihatásunk.
Ennek azért olyan nagy figyelmet nem kell fordítani, mint a képeknek, amit lehetséges, viszont mindenképpen javítani kell, mert minden 0,1 másodperc számíthat egy éles keresőoptimalizálás versenynél. Az alapokat érdemes kimaxolva lefektetni, hogy a fent említett kártyavárunk ne dőljön könnyen össze.
A robots.txt, viszont kellemes csalódás volt, mert megfelelően van beállítva.
Akkor most valaki mégis foglalkozik a keresőoptimalizálással a Győr+ weboldalán?
Kicsit kutakodva tovább a forráskódban megtaláltam a Google Analytics követőkódját, tehát minden fontos adattal kell rendelkeznie az oldal kezelőnek, amivel akár d-well time-ot még jobban javítani tudnánk vagy tovább megyek web CRO-t alkalmazni( weboldal konverzió javítás) bármi is legyen az egy hírportál esetében. A forráskódból kiderült, hogy a Wordpressen belül használnak SEO plugint méghozzá nem is rosszat, véleményem szerint a legjobbat a YoastSEO-t. Akkor viszont nem nagyon értem ezt a webhelytérképet.
A Yoast SEO-n belül 2-3 egyszerű és gyors kattintással egy jól átlátható webhelytérképet kaphatunk, ahol még azt is láthatjuk mikor frissült utoljára, ami azért bizonyos változtatások után eléggé fontos tud lenni. Mindenképpen pozitívum, hogy találhatóak struktúrált adatok a weboldal esetében. ( hát akkor most már tényleg foglalkozik valaki keresőoptimalizálással ) Igaz nem minden, található meg, ami fontos lenne, de legalább van. Egy belső kereső vagy egy Local Business j-son schema mindenképpen elférne.
Ezek után megálltam a technikai keresőoptimalizálási elemek vizsgálatával, mert a kis 10 perces SEO auditom, ami mind 3 részt leszokta fedni, annyira belelendült, hogy 15 perce csak a technikai részt böngésztem. Ennyit arról, a „van egy kis időmből” már a harmadik A4-es Word lapot írom tele.
Tartalmi SEO audit a Győrplusz weboldalán
Minden féle brutális elemzést elkerülve próbáltam kihagyni kedvenc, napi szinten használt programjaimat, amivel aztán biztosan lehetett volna találni javítani valót. Próbáltam „kívülállóan” elemezni, ha a kulcsszókutatás nélküli, logikára alapozó gondolkodásmódot követjük kiválaszthatunk kulcsszavakat és ha jó helyen zár a weboldal, akkor jó eséllyel a tartalom rendben van ( talán még a backlinks háttér is, ami csak földrajzilag szükséges).
Megnéztem csak két keresőszót, amik az oldal esetében mindenképpen szóba jöhetnek. Az egyik a „győr” kifejezés, ami azért egy egyértelműen tág kiindulási alap, de úgy gondolom egy győri hírportál esetében mindenképpen fontos forgalom generáló lehetne. A keresőbe beütve meg is lepődtem, az 5. „előkelő” helyet foglalta el az oldal. Gondoltam magamba akkor tényleg SEO-zik valaki az oldalon és igazából nincs akkora baj csak minden áron hibákat akarok találni. Aztán mikor rákattintottam a linkre ez fogadott!
404-es oldal nem található oldal hibaüzenet. Egy 5. helyen lévő spot így bukik el 0 forgalommá. Mindenképpen orvosolni kéne ezt. Egy egyszerű 301-es átirányítással. WP-n belül mondjuk Redirection plugin-nal 2 kattintásból megoldható lenne a ráfordított idő és az elért eredmény viszonyát nézve mindenképpen megérné. Jó pofa, viszont a 404-es oldal képe. Sokszor szoktam mondani én is és az általam becsült Papp Gábor kollégám is, hogy minden oldalnál előfordulhat ilyen baklövés, de ha már hiba oldal, akkor legyen frappáns, vicces a tartalma, hogy emlékezetes maradjon a látogató számára és akár lekösse a weboldalon a további barangolásra.
A másik ilyen keresőkifejezés a „ hírek győr” volt ez már azért egy jól konvertálható kulcsszó az előzetes logikai menetet követve egy győri hírportál esetében. Itt sajnos az oldal első indexelt URL címére a 3. oldalon a 31. pozícióban bukkantam rá. Úgy gondolom, hogy egy régóta működő weboldal és domain név esetében., egy jól felépített local SEO stratégia mellett ez nem történhetne meg, hogy a győri Pláza hírek al oldala elé kerüljön egy online hírújságnak. Mivel bőven túlszárnyaltuk már azt a 10 perces ráfordított időt erre a motoszkáló „kisördögünkre” az OFF-Page SEO elemzést azt kihagytam a receptből, de konzekvenciákat így is szerintem tudunk levonni bőven.
Konklúzió
Egy részletesebb akár órákig vagy napokig tartó keresőoptimalizálás audittal tekintettel a weboldal terjedelmére biztosan lehetne további hiányosságokat feltárni, amivel javítani lehetne a Google-n átjövő organikus forgalom mértékét. Az eddig feltárt hibák javításával, ON-Page SEO optimalizálással és egy megfelelően felépített local SEO stratégiával biztosan lehetne a forgalmat szép számban növelni. A tartalom rendszeres gyártása a Győrplusz esetében adott, viszont azoknak a megírásának mechanizmusa is fontos lenne keresőoptimalizálás szempontból, hogy az adott téma kulcsszavára fel legyen építve. Egy kis nézegelődés után láttam hirdetési lehetőségeket.
Az oldalon elég sok reklám felület kerül kiadásra, akár online akár offline is. Az mindenképpen bevétel növekedést eredményezhetne, ha a Google forgalmát megfelelően, jobban a maguk javára tudnák fordítani. Több látogató, nagyobb értékű weboldal, több bevétel a hirdetésből.
Comments