Előszó:
Próbáltam egy olyan cikket készíteni, ami megmutatja Facebook oldal kezelésünk, Facebook hirdetési fiók kezelésünk és Facebook marketing stratégiánk alapjait nagy vonalakban a HyperMarketing-nél. Szerettem volna, ha a cikk azért tudna segíteni azoknak is, akik csak érdeklődnek a téma iránt és szeretnének önállóan foglalkozni ezzel.
A közösségi média koronázott királya még mindig a Facebook 2019-ben is, avagy az online marketing egyik, ha nem a legfontosabb eleme!
Azt kijelenthetjük mára óriásivá nőtte ki magát Zuckerberg az elején még Thefacebook-nak nevezett közösségi hálózata. Az internetes populáció 38%-át tette ki már 2012. októberében is ami 1,23 milliárd embert jelent és ez csak egyre nő. Ezek a tényezők vezettek ahhoz, hogy teljesen átformálta a világot így az online marketinget is. Ennyit szerettem volna csak megosztani magyar szemmel érdektelen információkról de azért ezek fontos tényezők. 2008. november 26.-án rajtolt a magyar változat 2013. áprilisában már 4,4 millió felhasználót tudhatott magáénak ami napjainkban már 5,8 millió fő felett van. Ezekből a konzekvenciát levonva a Facebook marketing önálló fogalomként létjogosultságot nyert. A mai marketinges szakemberek 93%-as használja valamilyen formában.2018-hoz képest már 77%-al drágultak a hirdetési költségek ezért elengedhetetlen a megfelelő optimalizálás, célközönségek szűkítése, adatok elemzése, megfelelő kampányok készítése és még sorolhatnánk. Az évek alatt, ahogy minden más témában is a trendek és divat változásával változott a Facebook felhasználók korcsoportonkénti eloszlása is, ami online marketing szempontból fontos tényező a megfelelő stratégia kidolgozásában. Az alábbi diagramm megmutatja, hogy a felhasználó növekedés töretlen viszont „öregedő” közösségi hálózatról beszélhetünk, mivel a 13-17 éves korosztály harmadára csökkent az 5 év alatt,az 55+-os korosztály pedig növekvőben van.
Ezeket az adatokat azért érdemes a helyén kezelni, mivel a 18-24 és a 25-34 éves korosztályok létszámai magasabbak, mint a KSH által mért országban élők száma a fent írt korcsoportokban.
Ugye, hogy nem egyszerű ez a Facebook oldal célközönség optimalizálása? Az iparági tényezőkről, nemek eloszlásáról és sok más adatról még szó sem esett, ami mind befolyásoló tényező. Ezeket szakmai megbeszélések és megfelelő mennyiségű adatok elemzése után tudjuk kikövetkeztetni.
Mit érünk el egy Facebook oldal kezelésével és megfelelő használatával? Szervezd ki vállalkozásod, céged közösségi média tevékenységét Győr-Moson-Sopron megyében a Hyper Marketing-hez, hogy leelőzd versenytársaid!
Sok ember életében eljön az a pillanat, amikor már szeretne a maga ura lenni és alapít egy vállalkozást. Nyilván, ha ez megtörtént szeretnénk is reklámozni magunkat, de mivel az elején a büdzsénk véges ezért szeretnénk minél olcsóbb megoldás választani, amivel megfelelő mennyiségű embert eltudunk érni akit szeretnénk. Jelenlegi tapasztalataim alapján, ha az időben visszamehetnék az első ilyen platform a Facebook hirdetési rendszerének használata és egy ütőképes oldal felépítése lenne. Egy ilyen „social media site” megfelelő aktív követővel, akár háromszorosát érheti el, mint amennyien az oldalunkat kedvelik, azaz teljesen ingyen és organikus módon tudjuk reklámozni magunkat. Ez fontos tényleg kiemelni, hogy a Facebook oldal üzemeltetése nem a követők számáról szól, hanem hogy ezáltal mennyi embert tudunk elérni egy poszttal. Például lehet egy pár tízeres oldalnak akár több százezres elérése.
Hogyan is kezdünk neki?
Kezdésnek mindenképp tudnunk kell ,hogy nem szükséges személyes profil létrehozása elég, ha vállalkozásunknak létrehozunk egy Facebook oldalt.
Így nem esünk el attól a bődületesen sok statisztikai adattól és ingyenes elérhető elemzéstől, ami alapján az egész marketing stratégiánkat megtervezhetjük.
Hogyan posztolunk? Milyen képeket rakunk fel? Milyen aktívan tesszük ezt?
Ezek ismét csak elég sok tényezőtől függnek a gyakorlatban, de általánosságban megpróbálok pár hasznos dolgot leírni.
3 fő részre osztanám a Facebook posztokat:
Interakciót kiváltó bejegyzések
Reklám témájú bejegyzések
Szakmai bejegyzések
Nyilván azt saját bőrünkön tapasztaltuk már, ha minden héten csak azt látnák mit akarnak nekünk eladni egy idő után megunnánk és kivennénk a követést, de ezeket szépen becsempésszük megfelelő mennyiségű érdekes hír mellé esetleg tudatosan megszerkesztett az érzelmi marketingre alapozó jó minőségű kép vagy rövid videó mellé ennek az eredménye nagyobb konverzió lesz és követő növekedés amiből az elért emberek száma is növekedik.
Mikor és mennyit?
Napszakra nem tudok általánosságot írni ez iparágtól függ, de egy biztos az emberek nagy része késő délutáni órákban munka után, iskola után, vasárnap aktívabbak. Érdemes ezeket tesztelni extrém időkben is posztolni ,hogy a bejegyzés fajták mikor szerzik a legtöbb elérést az algoritmus alapján. A posztok gyakorisága viszont nagyon fontos, ha nem tudunk szakembert megbízni heti 2 mindenképp legyen, amit ajánlanék legalább 5 a fent említett fajták kombinációjából.
Facebook oldalak legtöbb aktivitást hozó bejegyzései:
Kérdések, képek, videók amik a legtöbb aktivitást hozzák ezt az általunk is használt BuzzSumo segítségével bárki le ellenőrizheti. A megosztás generálás első helyezettje a videós posztok. A rövidebb bejegyzések hatékonyabban érték el céljaikat(kb. 50 karakter alatti).
Mi is az a Facebook hírfolyam láthatóság?
Sokan nem tudnak erről a „problémáról” , idézőjelbe írtam, de online marketing szempontjából erősen ennek mondanám. A Facebook tudatosan csökkentette a bejegyzések láthatóságát 2018-ban arra hivatkozva, hogy tehermentesítse a felhasználók hírfolyamát. Magyarázatként azt közölték a médiában, hogy sok ember túl sok kapcsolatot épített már ki ismerősökkel, oldalakkal , csoportokkal így a bejegyzések száma is exponenciálisan növekedett, viszont az emberek a tesztek alapján nem szeretnek túl sok információt látni ezért a gyakorlatban például 1500-15000 közötti poszt helyett csak 300 környékit tesz láthatóvá az algoritmus. A korábbi 60-80 %-os elérés helyett napjainkban 5-10% közé csökkent. Aki jól tud angolul és szeretne jobban belemélyedni érdemes elolvasni a hírfolyam algoritmus fejével készített interjút Adam Mosseri-től.
Milyen képeket posztolunk a Facebook oldalakon?
Fontos megjegyezni, hogy a képek először a megfelelően kiválasztott formátumnál, pixelnél, felbontásnál kezdődnek. Általánosságban 1200x628 felbontású és 600, de legalább 600 pixel szélességű image-kről beszélünk. Ez az egyszerű alap lesz a segítség, hogy megfelelően biztosítsuk a megjelenést és a mondanivalót, amit közölni szeretnénk a követő bázis felé.
Bővebb információért ,aki nincs tisztába a részletekkel érdemes szemezgetni a hivatalos Facebook által nyilvános hirdetési útmutatóból. Valószínűleg vállalkozásunk elején nem szeretnénk ilyen dolgokra költekezni, sőt meg sem engedhetjük magunkat, hogy grafikust és fotóst fogadjunk, de egy jó minőségű kamerás telefonnal, megfelelően átgondolt kép kompozícióval és ingyenes elérhető GIMP-el kezdeti nehézségeket átléphetjük. Képeket ne töltsünk csak úgy le internetről ezt senkinek nem ajánlom jobb esetben persze senki nem talál rá , semmilyen következménye nem lesz, de ha belefutunk egy olyan képbe, ami több réteggel, filterrel rendelkezik, ahol a háttérben vízjel van el rejtve máris belefuthatunk egy jó kis jogi perbe. Nem mellékesen egy kis keresőoptimalizálás trükköt elárulva a fordított képkeresés technikával elég hamar rá lehet ezekre akadni a Google képek adatbázisából Ajánlok egy a célnak megfelelő oldalt, amit mi is előszeretettel használunk ahol kizárólag jogtiszta képek találhatóak profi fotósoktól https://unsplash.com/. Ezen az oldalon megtalálható képek egy másik fontos feltételnek is megfelelnek a Creative Commons Public Domain license alapján történnek feltöltésre. Bővebben erről itt olvashattok.
Facebook oldal kezeléséhez használt bevált tartalomtippjeink
Már korábban említettem a nyereményjátékok fontosságát, ami orbitális interakció növekedést eredményezhet havi szinten persze, ha szolgáltatást nyújtunk vagy esetleg non-profit szervezet közösségi oldalát kezeljük, hirdetjük nehezebb dolgunk van ,mint egy termék eladással foglalkozó cég, vállalkozás esetén. Vannak azért opciók , amik segíthetnek mégis, olyanokra gondolok mint különféle ajándéktárgyak készítése közösség logókból, az oldal érdeklődési köréhez kapcsolódó pólók, kulcstartók stb.
Szórakoztasd a követőket, készíts rövid oktató posztokat.
Facebook Live – 2019 igazi aduásza
Képek és rövid videók készítése( mindenképpen megosztható legyen)
Használj CTA(az az Call to Action) gombokat és hivatkozásokat
Bejegyzések elérésének javítása fizetéssel és megfelelő időzítéssel. Várjunk egy 18-24 órát, amíg eléri az organikus megtekintések megfelelő számát egy kis fizetéssel pörgessük fel az eléréseket. Ismételjük meg újra a 18-24 óra várakozást, hogy kiforrja magát. Ezt a költségkeret figyelembevételével és megfelelő elosztásával ismételgethetjük. Vannak olyan jól megírt posztok, blog cikkek, amik évek múlva is hozzák az organikus eléréseket újra megosztásukkal. Kifejezetten érdemes erre ráfeküdni.
Facebook hirdetési fiók kezelése, kampány kezelés , célközönség optimalizálás
A cikkben már említettem, hogyan is kezdjünk neki helyesen egy céges oldal készítéséhez és miért is jobb ez a későbbiekben. Nem okoz túl nagy bonyolultságot az sem, hogyan emeljünk ki bejegyzések az elérések növelése érdekében. A nehézségek, amihez már megfelelő tapasztalat és szakmai tudás kell, hogy a hirdetésre szánt büdzsénk ne a levegőbe menjen el igazából most kezdődik. Elöljáróban szeretném megosztani veletek az amúgy is elérhető Facebook hirdetési útmutatót, ami egy jól összeszedett tutorial a kezdéshez és nagy segítség lehet.
Facebook kampány készítés
Kampány készítésénél fogalmazzuk meg magunkban mik a céljaink a hirdetéssorozat létrehozásával és ez alapján készítsünk el több fajta hirdetési opcióból egy csokrot és engedjük útjára a kampányt, hogy tudjunk megfelelő adatokat kapni rövid időn belül. Nem akarok álltatni senkit de az elején, ha már nincs több éves tapasztalatod a hirdetési szférában, az adott iparágban ahová célzol meglehetősen kis eredményeket fogsz elérni, de ezeket a statisztikai adatok elemzésével folyamatosan csiszolhatod, cserélhetsz a kampányon belül. Mi munkáinkon belül több év adatait, tapasztalatait használjuk fel a költséghatékonyság érdekében. Egy fontos tipp, érdemes mindenképp alkalmazni a Galéria hirdetéseket, ha terméket kínáló cég, vállalkozás vagy. Megfelelő minőségű képekkel ez bombabiztos interakció keltés, akikre később lehet építeni a "retargeting" hirdetéseinket.
Retargeting Facebook hirdetések működése
Semmiképp sem keverendő a Google által 2010-ben bevezetett Display hálózaton belüli „remarketing”-el, viszont a lényeg ugyanaz. Olyan felhasználóknak történő hirdetés , akik már valamilyen módon kapcsolatba kerültek velünk. Egy elég jól kiveséző angol cikket tudtok olvasni róla, ami releváns a témában a MOZ blog-on belül.
Ez az opció logikus, hogy akkor használható csak, ha már több lefutott kampányunk volt.6 féle hirdetés típusból választhatunk. Videós hirdetés, események „lead” hirdetés, canvas,
Instagram profil és a Facebook oldalon történő aktivitás alapján tehetjük meg a célzást.
Mindenképp érdemes az újonnan hozzá adott célzott hirdetéseken belül az üzenetek módosítása folyamatosan , hogy az érdeklődő ne mindig ugyanazzal a szöveggel találkozzon, mivel itt már legalább egyszer elért emberekről beszélünk. Ha a konverzión kívül eső embereket megcéloztuk pl. egy canvas típusú hirdetéssel, ami több kép össze rakásából áll és egy mini weboldalt kapunk belőle, újra interakciót érhetünk el azok között akik már mutattak érdeklődést felénk, de valamiért abba maradt a folyamat. Esetleg egy ajánlatkérés vagy email feliratkozás példájával élve, ami kézenfekvő itt mivel itt nem kell külső oldalra lépnie a felhasználónak, mert lehetőség van email cím megadására már a hirdetésen belül.
Én ilyenkor ajánlanám , hogy menjünk egy kicsit tovább és hozzunk létre egy egyedi ajánlatot, leárazást és célozzuk meg a canvas hirdetéssel valamilyen formában kapcsolatba lépő emberek között. Jól láthatjátok, hogy ez már egy több lépcsőn áthaladó megfelelően célzott Facebook marketing stratégia. Ahol már fontos a megfelelően belőtt célközönség.
Egyéni célközönség létrehozása és optimalizálása
Egyéni célközönség létrehozása a lehető legjobb megoldás a marketing világában ez hatalmas húzás volt a Facebook csapatától. Ki ne szeretne csak azokért az emberekért fizetni akik valószínű pénzforrások lehetnek. Hirdetéseink létrehozásakor gondoljuk végig kiknek is hirdetünk és miért? Milyen nemű, életkorú, érdeklődési körű, munkahelyű és még sorolhatnám sokáig mennyi opció alapján tudunk testre szabni a készítés közben. Ezeket a célokat átgondolva szűkítsünk és szűkítsünk tovább amíg egy elfogadható réteget kapunk, arra viszont ügyeljünk, hogy itt át lehet esni a ló túl oldalára, ha túlságosan be akarjuk határolni a felhasználókat tulajdonságaik alapján biztosan elveszthetünk potenciális megrendelőket, blog követőket, vásárlókat. Itt szeretném nektek megint belinkelni a jó öreg Facebook hirdetői súgóközpontjának Facebook célközönségek részét, mivel itt minden kérdésetekre választ kaphattok, amire én részletesen nem térek ki. Egyéni célközönség létrehozását készíthetünk minden lehetőségre kiterjedően. Olyan emberekre akik már látták a weboldaladat, eljutottak a webshopod fizetési oldalára, feliratkoztak a hírlevél listádra stb stb. Ha már bizonyítottan megfelelő célközönségünk optimalizáltsága, ami a kezdeti konverziós % növekedését jelenti léphetünk ismét egy lépcsőfokot.
Még több oldal kedvelő kéne? Saját Facebook oldalunk követőire is készíthetünk egyéni célközönséget. Ez egy nagyon jó alap egy erős hasonmás célközönség hirdetésre.
Hasonmás (lookalike) célközönség készítése
Eddig igazából nagy részt olyan embereknek próbáltunk hirdetést el juttatni, akikkel már valamilyen kapcsolatunk volt az online világban. Mivan akkor ,ha szeretnénk új embereknek bemutatni vállalkozásunkat, cégünket.
Mit is értünk ez alatt?
Röviden olyan emberek akik még nem ismernek minket de a profilunk alapján nagy valószínűséggel meg szeretnének minket ismerni.Felhozok egy kitalált példát csak, hogy minél érthetőbb legyen.
Kézműves kellékekkel foglalkozó fizikai boltot nyitottunk Győrben, nem szeretnénk online értékesíteni, de szeretnénk hogy a régiónkból minél több embert elérjünk. Ezért létrehoztunk egy Facebook oldalt, ahol hirdetjük magunkat. Nyilván a célközönséget optimalizáltuk esetleg a művészetért érdeklődők felé Győr 50 km-es körzetében (demográfiai adatokat most mellőzöm és egyéb mást , hogy rövid legyek).Ebből a célközönségből már összegyűlt nekünk 100 ember.
Ezután elérkeztünk a hasonmás célközönség készítéséhez, aminek működése és beállítása egyszerű.
3 kritériumot kell beállítani:
Ország(nyilvánvaló)
Méret(az országnak hány %-a legyen-ez minimum 1% Magyarországon nagyjából 60.000 személy szokott lenni
Forrás(mi alapján keressen hasonló embereket)
Működése a Facebook bődületes adatbázisára épül, amiből az erre szolgáló algoritmus elkezdi vizsgálni azt a 100 embert beállításaid alapján. Lehet ez az emberek érdeklődési köre, kedvelt oldalaik, kereséseik stb. Fontos, hogy minél több %-ot állítunk be méretnek annál nagyobb mértékben fognak különbözni a személyek a megadott forrásra.
Aktivitás alapú célközönségek
Szerintem a név mindent elárul kifejezetten célozhatunk olyan emberekre akik a Facebook oldalunkon már ügyködtek valamit. Lehet ez bármi videó nézés, kép nézés. A videó nézéseket akár másodpercre pontosan belőhetjük ki és mennyi ideig nézte a tartalmat ez nagyon fontos, mivel egyre népszerűbbek a mozgóképes bejegyzések.
Lehet:
· Legalább 3 másodperc
· Legalább 5 másodperc
· Legalább 25%-a
· Legalább 50%-a
· Legalább 75%-a
· Legalább 95%-a a videóknak.
Én úgy gondolom és a tapasztalat is alátámasztja, hogy sajnos szükséges mindegyik tesztelése , mert iparágtól függően más jellemzőkkel rendelkezik a célközönségünk. Ezt tovább fokozva létrehozhatunk a legjobb adatokkal rendelkező az aktivitás alapú célközönségre egy hasonmás célközönséget is , ez jellemzően azért a „Legalább 50%-át megtekintett emberek” és a felett.
Fontos, hogy ezeket a dolgok a kielemezhető adatok hiányában nem tudnak megvalósulni az az a Facebook pixel-t(Facebook képpont) mindenképp helyezzük el az oldalunkon.
Remélem tudtam egy kis segítséget nyújtani azoknak, akik megpróbálják önállóan ezt megvalósítani, mert van rá még felesleges idő, de higyjétek el ha hosszútávon gondolkoztok költség hatékonyabb megoldás hozzá értőket megbízni. Elsőre talán drágának tűnhet Facebook oldal kezelésével és hirdetési fiókkal foglalkozó cégek havidíja , de most talán már láthatjátok, hogy aki tényleg szakmailag oda teszi magát kell ezzel dolgozni bőven, hogy a legjobb eredményeket érjük el.
Hozzá teszem, hogy nálunk a HyperMarketing-nél(kattints a nevünkre!) gondoltunk a belépő kis vállalkozásokra csomag ajánlatban. Hiszen egy régóta működő nagy cégnek teljesen más volumenű igényei vannak egy kisebb KKV-kel szemben. Nézz szét nálunk bátran! Győr-Moson-Sopron megyében személyes konzultáció után alapozd meg vállalkozásod fejlődését és hagyd le versenytársaid!
Comments